”Onkohan tässä nyt jotain outoa?” – näiden sanojen saattamana sain kaveriltani WhatsAppissa kuvankaappauksen viestiketjusta, jossa häntä oli lähestytty Facebookin Marketplacessa myymänsä harrastevälineen tiimoilta ostoaikein.
Olihan siinä outoa, paljonkin. Viestittely jatkui ja epäilykset osoittautuivat oikeiksi: ”ostaja” viestitteli Google Translatella käännetyllä suomen kielellä, eikä oikeastaan ollut kiinnostunut siitä mitä tämä olisi ostamassa, vaan tuotteen hinnasta ja siitä kuinka nopeasti tämä olisi ostettavissa. Pian epäily petosyrityksestä varmistui, kun ”ostaja” kertoi tilaavansa noutokuljetuksen kuriiriliikkeeltä ja maksaneensa vakuutusmaksun. Palvelu olisi kuulemma todella kätevä, kunhan myyjä vain ensin maksaa myös tämän parin sadan euron vakuutusmaksun, jonka sitten saa takaisin, kun ostaja saa tuotteen.
Jep, näinhän se kaupankäynti tunnetusti toimii, että myyjä maksaa… Epäily huijausyrityksestä varmistui, kun huijari lähetti kaverilleni sähköpostiin linkin maksupalveluun ja saatteena oli tunnetun logistiikka-alan kansainvälisen yrityksen saatekirje. Viesti oli täynnä kirjoitusvirheitä ja ulkoasu muistutti 2000-luvun alun verkkosivuja räikeine väreineen, eikä viestissä ollut kuljetusliikkeen logoa saati yhteystietoja.
Yllä oleva tapaus on klassinen vertaiskauppaan kohdistuva huijaus. Ostajaksi tekeytyvät rikolliset painostavat uhria nopeaan kaupantekoon ja väittävät, että ovat jo kuriiriliikkeelle maksaneet. Tällä keinolla myyjässä pyritään herättämään velvollisuudentuntoa sekä kiireen tuntua, jotta tämä erehtyisi siirtämään huijareille rahaa.
Petosten tunnistamiseen ja torjuntaan on tarjolla yhä enemmän välineitä – yrityksille. Tekoäly auttaa tunnistamaan epäilyttävää toimintaa verkkokaupoissa, data brokerit tarjoavat kattavia palveluita sähköpostiosoitteiden ja puhelinnumeroiden varmistamiseksi ja maksamiseen liittyy entistä enemmän turvatekijöitä. Mutta yksityishenkilöt ovat paitsiossa, vaikka kiertotalous ja vertaiskauppa lisääntyvät jatkuvasti.
Petoksen uhriksi joutuminen ei tarkoita pelkkää rahallista menetystä, vaan uhrille voi koitua monenlaista harmia. Korttitietojen menettäminen johtaa pitkään rumbaan, kun uudet korttitiedot täytyy muuttaa useisiin suosimiimme tilauspalveluihin. Pankkitunnusten menettäminen huijareille ei johda ainoastaan tilin tyhjenemiseen, vaan niillä voidaan hakea uhrin nimissä luottoa, ostaa hyödykkeitä luotolla sekä päästä käsiksi henkilökohtaisiin tietoihin kuten vakuutuksiin ja terveystietoihin.
Tässä valossa on entistä tärkeämpää, että myös kuluttajilla on mahdollisuuksia turvata selustansa ja varmistua vertaiskaupan osapuolten aitoudesta. Sealdeal tarjoaa tähän helpon ja maksuttoman työkalun, jolla kaupankäyntiin saa lisäturvaa. Vahva tunnistautuminen on yritysten ja julkishallinnon eniten käyttämä työkalu, jolla digitaalista asiointia turvataan. Nyt tämä keino on meidän kaikkien hyödynnettävissä.
Ahkeralle vertaiskaupan tekijälle Sealdealin Lipas tuo vielä enemmän lisäarvoa, kun varojen siirtoon saadaan lisävarmuutta sekä ostajan että myyjän näkökulmasta. Ajoittain uutiskynnyksen ylittää huijaustapaukset, joissa tavaran myyjää on erehdytetty luovuttamaan tavarat väärennetyllä verkkopankin tai maksusovelluksen kuittaus-sivulla. Lippaan avulla tämä huijaustapa tehdään mahdottomaksi.
Entä mitä kävikään tälle kaverilleni, joka joutui huijausyrityksen kohteeksi? Hän on nykyään tyytyväinen Sealdealin käyttäjä ja huijareiden kohteena ollut wakeboard löysi sekin uuden omistajan turvallisten kauppojen myötä!
Kirjoittaja on työskennellyt verkkokaupan, maksamisen ja digitaalisen identiteetin parissa vuodesta 2014 lähtien ja toimii nykyään vähittäiskaupan parissa maksamisen kehityspäällikkönä